Tomtenissen Lucas & några tips!

 
Sötnosen Lucas satt tomtemodell hos mig för ett par helger sedan. Han var egentligen inte alls så sugen på att bli fotad, men med lite bus och lek - och ett riktigt snabbt avtryckarfinger så lyckades vi få fina bilder ändå! Jag ställer alltid min skärpa manuellt - mest för att jag tycker om att styra över bilden. När man fotar barn så kan ju det vara en svårighet eftersom de rör sig mycket. Dock blir jag alltid mycket mer nöjd med bilderna som jag själv ställt skärpan på gentemot bilderna när jag låtit kameran sätta skärpan efter fokuspunkterna - så för mig är det värt det även om jag självklart får kämpa lite för att få de "perfekta bilderna".
 
 
Det bästa är egentligen att ha mer utrymme (och mer tid!) när man fotar barn, så att de kan leka/busa under tiden - så kan man som fotograf avstyra själva kameran från fokus och låta barnet vara naturligt och tryggt. Barnets hemmiljö brukar vara en plats som jag själv föreslår när jag ska fota - just för att barnet är tryggt där. Utomhus är också en sjävklar vinnare (för där finns gott om utrymme, och barnet kan få springa av sig mellan varven)!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback