Före och efter redigering

Före redigering
 
Efter redigering
 
 
Jag fick en fråga på min facebooksida om att visa den här bilden före redigering. Skillnaden är inte så stor, jag vill helst "sätta bilden" direkt i kameran eftersom det är så himla mycket roligare enligt mig. I stället för att lägga till häftiga effekter i olika program så tänker jag i stället som så att jag utmanar mig själv på plats för att få effektfulla bilder med enkla medel. Här sitter vi på en ljus sommaräng, och det som skapar de härliga ljusfläckarna i bilden är blommor och gräs som ligger i förgrunden. Dessutom valde jag att överexponera ett par steg för att få en ljus bild.
 
När jag konverterade bilden till JPEG lade jag samtidigt en svag S-kurva - men det är allt jag har gjort med denna bild i redigeringsväg, och det är det jag strävar efter med alla mina bilder. S-kurvan bidrar med att göra det ljusa lite ljusare och det mörka lite mörkare. En liten skillnad som ändå gör mycket för helheten tycker jag...
 
För mig handlar fotografi om att fånga ögonblicken så som de faktiskt är. Det där magiska som uppstår just där och då. Därför är jag inte överförtjust i hård redigering och bilder som hamnar långt från den verkliga bild man faktiskt tagit. Här är vi olika vill jag poängtera, och jag vet människor som är SJUKT duktiga på att skapa häftiga världar i photoshop - inget ont om er, ni är grymma! Men det är inte för mig helt enkelt, inte nu i alla fall! Det är därför jag försöker att slippa redigeringsjobb genom att fota så bra bilder som jag bara kan. Jag vill vara nöjd på plats, inte efter 1 h framför dataskärmen. Övning ger färdighet tänker jag, en sådan här bild hade jag inte fått till för två år sedan (och hade jag det så hade det varit mer slump än skicklighet)... Jag känner min kamera och jag tänker alltid på ljuset när jag fotar.
 
Färgversionerna kommer här:
 
Före redigering
 
Efter redigering
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Louise

Jättefina bilder, och mycket intressant. Håller fullständigt med dig om att det är roligare med en fullträff direkt i kameran ...

Om jag får vara riktigt ärlig så tycker jag bäst om bilderna före redigering. De andra verkar ha tappat en del detaljer som, i alla fall inte jag, skulle vilja vara utan ...

Ha en trevlig fotosommar för övrigt ... :D

Svar: Tack, kul att du gillar de bilderna bäst! Gör mig glad förstås :) Det är ju så med foto, att det är ens egen stil som avgör... Kram!
Emelie Ögren

2013-07-06 @ 21:32:15
URL: http://imitttankerum.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback